Panama City en de San Blas eilanden - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Gijs en Roumayne - WaarBenJij.nu Panama City en de San Blas eilanden - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Gijs en Roumayne - WaarBenJij.nu

Panama City en de San Blas eilanden

Door: Gijs en Roumayne

Blijf op de hoogte en volg Gijs en Roumayne

17 Februari 2012 | Panama, Panama-stad

Hola a todos!

Onze eerste week zit er alweer bijna op... We kwamen naar Panama om even goed te 'ontstressen' en we moeten eerlijk zeggen...dat gaat ons heel goed af! Het relaxen begon al in het vliegtuig, even elf uur lang...NIETS DOEN! In Panama werden we opgehaald door Luis, de eigenaar van Hostal Casa Cuba. Het temperatuurverschil met Nederland was wel even wennen. Met ruim 30 graden is het hier aanzienlijk warmer dan thuis!
Op zondag wilden we onze daagjes op de San Blas regelen, maar op die dag wordt in Panama (ook) niet gewerkt. Luis had wel een plan B en heeft vervolgens al zijn contacten gebeld. Zo kreeg Gijs meerdere malen de telefoon tegen zijn oor gedrukt met aan de andere kant van de lijn een wildvreemde Kuna indiaan. We hadden vrij snel beet: op één van de circa 350 eilanden was nog een huisje op het strand beschikbaar...PRIMA!!!

In de tussentijd hebben we eigenlijk niet zoveel meer gedaan:
We hebben de oude stad bezocht (Casco Antiguo) vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de skyline van Panama City. En een bezoek aan het Panama Kanaal (de Miraflores Locks) mocht natuurlijk niet ontbreken. We hebben in slechts 20 minuten een enorm vrachtschip de eerste serie sluizen zien passeren. Vervolgens hebben we ons klaargemaakt voor drie dagen bounty paradijs: de San Blas eilanden.

De Kuna (een autonome inheemse bevolkingsgroep) hebben zonder overheidsbemoeienis de San Blas eilanden onder hun hoede. Van de ruim 350 eilanden zijn er circa 40 permanent bewoond door de Kuna indianen. Hier leven zij nog steeds op traditionele wijze, al is het toerisme een grote inkomstenbron geworden. We kunnen niet anders zeggen dan dat het een onvoorstelbaar mooi gebied is! Met vijf huisjes op ons eigen eilandje (Anzuela) plus twee Kuna families hebben we drie hele mooie tropische dagen gehad. Het gebied is één grote ansichtkaart: stralende zon, bounty stranden en een prachtig blauwgroene zee. Het enige onmisbare is een zwembroek/bikini, zonnebril, zonnebrand, snorkel, rum en een goed boek. Want behalve relaxen...is hier geen ene reet te doen!
Voor vertrek hadden we hier echter niet aan gedacht en daarom streken wij, in tegenstelling tot 99% van de toeristen, met een 45 kilo wegende, volledige bepakking (inclusief bergschoenen, injectienaalden, fleecetruien en een iPad) op de eilanden neer. De Kuna indianen keken, zacht gezegd, enigszins raar op toen ze ons zagen...

Het eiland waar we zaten is nauwelijks groter dan twee voetbalvelden en dichtbegroeid met palmbomen. Dat geeft de eilanden niet alleen hun karakteristieke tropische uitstraling, maar zorgt er ook voor dat je verdomd goed moet opletten waar je je handdoekje neerlegt; er vallen voortdurend kokosnoten naar beneden die met een harde plof op de grond belanden. Als je hoofd daar toevallig tussen zit betekent dat slecht nieuws.

Waar je ook voor moet oppassen zijn kakkerlakken! 's Avonds, na het eten (bij ons verblijf zijn drie maaltijden per dag inbegrepen) als het donker is komen ze tevoorschijn en zitten ze ineens op tafel, op je glas rum of, nog erger, op je gezicht terwijl je in bed ligt, zoals Roumayne overkwam... Daarna direct de klamboe opgehangen om ons bed HERMETISCH van de buitenwereld af te sluiten :)

De omstandigheden op het eiland zijn vrij primitief. Het huisje op het strand is een houten hutje met een dak van palmbladen. Het bed, dat niet erg comfortabel is en bovendien klammer dan klam, staat direct op het zand. De 'douche' bestaat uit een gat in de grond van waaruit je met een bakje, zoet grondwater over je hoofd kunt gieten. We hebben van deze faciliteit geen gebruik gemaakt en je kunt je voorstellen hoe fris we er na drie dagen zout, zand en zonnebrand bijliepen...we STONKEN een uur in de wind!!

Het eiland heeft één porseleinen toiletpot, een fraai exemplaar, die handmatig met zout water moet worden doorgespoeld. Een houten schutting biedt enige privacy, maar door de dreigende bos kokosnoten die zo'n 10 meter boven je hoofd hangt, probeer je hier zo min mogelijk tijd door te brengen. Via een ingenieus buizensysteem eindigt alles wat in de toiletpot belandt, alsnog in zee.

Ondanks deze ontberingen (het was back to basic) hebben we ontzettend genoten van drie dagen bounty paradijs!! We zijn in één klap bruin, en een stuk relaxter!

Morgenochtend vertrekt ons vliegtuig naar Barranquilla in Colombia, waar het carnaval losbarst!

Hasta luego chicos!

• 18 Februari 2012 - 02:00

FatmanB :

¡Hola vakantiegangers!
    Vanuit een koel, nat en ijsvrij Nederland wordt jullie reisverslag met afgunst gelezen. Wat een heerlijk avontuur staan jullie weer op het punt te gaan beleven. Wij verheugen ons al op jullie verhalen. Een werelddeel waar ik mijn hart aan heb verpand. Al was het alleen maar om de muziek. Vanavond maak ik mijn laatste flesje Dominicaanse rum open en drink op jullie geluk. Salut van de Soester Gang.

• 18 Februari 2012 - 07:58

Vicky:

Hoi!
    Wooww wat leuk en super mooie foto's! En hahahaha.. ik zie het helemaal voor me, het kakkerlakken incident =D
    Heel veel plz nog en ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen... <3
    Groeten uit regenachtige Almere

• 18 Februari 2012 - 08:35

Edith Naam In..:

Vul hier je reactie in...
    Ziet er goed uit!!! Wel vervelend hoor die kokosnoten ;)

• 18 Februari 2012 - 09:14

Naomi:

Ahh wat een heerlijk verhaal en prachtige foto's.. En pas net begonnen!! :D muchos pleziros gewenst vanuit het bewaakte fort ;)

• 18 Februari 2012 - 09:45

Esmée:

Wat fijn dat jullie goed aangekomen zijn! En wat een mooie foto's zeg! HEERLIJK!!! Have fun!!

• 18 Februari 2012 - 10:16

Esther:

Wat heerlijk! En zo cool om terug te zien. 'mijn' eiland was destijds van de robinson familie en nog kleiner dan 1 voetbalveld. Jullie wc zag er nog sjiek uit vergeleken met die van mij, haha, ik had gewoon een houten iets met steigertje boven de zee hangen!! En nu colombia, kan niet wachten tot t volgende verhaal! Kus

• 18 Februari 2012 - 10:31

Roxana:

Ziet er echt fantastisch uit!!!!

Kijk uit naar jullie volgend verhaal!

Veel plezier!

Xxx

• 18 Februari 2012 - 10:39

Marian:

Wat kan je in een week al veel meemaken zeg! Echt geweldige foto's!! Ik zie alweer een mooi boek aankomen! Heel veel plezier met Carnaval: ALAAF!!!
    Liefs, Marian

• 18 Februari 2012 - 10:48

Kristel Foeken:

Lieve Gijs en Roumayne!
    Wat leuk dat ook ik word ingelicht over jullie reis!
    Ik weet niet wie van jullie de foto's maakt! Maar er zitten al een hoop prachtige plaatjes bij zeg!!
    Erg leuk om zo ook een beeld van julie verhaal te krijgen! Voor al dat toilet! Vreselijk zeg!!
    Maar ik neem aan dat je die maar voor lief neemt, tijdens zo'n onvergetelijke reis!

Ik wens jullie veel plezier en geniet er van! Dan wacht ik op een nieuw reisverslag in dit koude kikkerlandje!

• 18 Februari 2012 - 11:36

Marijke En Dick:

Dag bruine uitgeruste vakantiegangers. Wat een heerlijke start van jullie avontuur. En wat een prachtig roze accent is Rou op de foto's! Jonge kinderen zijn overal hetzelfde als er een camera verschijnt: gek doen. Leuke foto's, hoor. Wij vroegen ons alleen af of ze niet naar school gaan/moeten....

• 18 Februari 2012 - 15:44

Pim:

Haha, mooi verhaal. Foto's zien er heel vet uit! Hoe smaakte de Abuelo rum? :-)

• 18 Februari 2012 - 18:21

Marieke En Jeroen :

Vet! Jaloers! Geniet ervan

Liefs M&J

• 19 Februari 2012 - 07:53

Aafke:

Wat een mooie foto's!
    Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Veel plezier xx

• 19 Februari 2012 - 11:06

Roland:

Wat een fantastische foto's! Enjoy

• 19 Februari 2012 - 20:13

Christel:

Geniet er nog lekker van!! Benieuwd naar jullie volgende verhalen! xx

• 20 Februari 2012 - 16:45

Leonard:

Ziet er heel relaxed en goed uit. Geniet van de rest van de trip!

• 20 Februari 2012 - 17:13

Willem En Veronica:

Voorlopig leest het als een spannende avonturenroman. De schrijfstijl en de verhaaltrent is uiterst onderhoudend. We zeggen dan ook: 'keep posting'. Was het overigens maar een babykakkerlak? Pas trouwens maar op, ze kruipen namelijk ook in je schoenen. Dat is ons dus overkomen. We denken dat het carnaval waarin jullie je nu bevinden, met een stuk beter weer dan hier, een waar spektakel zal zijn. Zojuist de optocht in Rio de Janeiro gezien. Ze zoeken daar ook niet echt de meest lelijke vrouwen en mannen vvor uit. Verschillende keren onze ogen 'verzwikt'. Dus hou de zonnebrillen op.

• 21 Februari 2012 - 13:31

Magda Keijser:

Wat heerlijk om jullie ervaringen te lezen, en het schrijven van het verslag moet met enig talent gebeurt zijn. Het leest vlot, bruisend en enthousiast, je hebt niet veel inlevingsvermogen nodig om het te doen lijken alsof je vanaf de zijkant van de hut staat mee te kijken, geweldig. Geniet met volle teugen, terwijl ik hier geniet van de verhalen....liefs

• 21 Februari 2012 - 19:15

Ellen:

Hoi Roumayne en Gijs!

Wat een leuk verslag! Veel plezier met het carnaval in Colombia!

Groetjes,
    Ellen

• 24 Februari 2012 - 07:18

Jolanda:

Hoi hoi!
    Wat een leuk verhaal om te lezen en wat een mooi avontuur voor jullie! Back to basic op een prachtig bounty eiland met heel veel kokosnoten, haha!!
    En nu op naar carnaval....ben erg benieuwd naar jullie verhalen!!
    Veel liefs

• 24 Februari 2012 - 13:40

Ronald:

Wow! Lees en bekijk alles met veel plezier en een beetje jaloezie. Keep us posted!

• 26 Februari 2012 - 17:16

Marjolein Neuteboom:

Hoi Gijs en Roumayne,
    Twee weken onderweg en dan al deze fantastische, jaloursmakende mooie plaatjes....wat moet dat worden!! Helemaal geweldig hoor....en dan dat weertje....gelukkig wordt het hier ook al bijna voorjaar... :) Heel veel plezier in Colombia.
    Groeten uit Gouda, say cheese!

• 28 Februari 2012 - 22:04

Esther:

Radiostilte! Hebben jullie je aangesloten bij de FARC en nu gezellig met Tanja in de jungle? Haha, goed zo, zo weinig mogelijk achter die computer en zoveel mogelijk genieten van al die mooie landen daar. Toch zit ik stiekem wel weer te wachten op een leuk reisverhaaltje :-) besos!